منو سایت

شناخت مدیریت استعداد و اهمیت آن

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ


استخدام افرادی که بتوانند کارهای لازم را انجام دهند دیگر کافی نیست. شرکت ها باید افرادی را استخدام کنند که بتوانند نیازهای امروز را برآورده کنند و همچنین توانایی بر عهده گرفتن مسئولیت های بالاتر را در آینده داشته باشند. بازار رقابتی تر می شود و به سرعت در حال تغییر است. نیازهای مشتری به سرعت در حال تغییر است و شرکت ها را ملزم می کند که برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر آماده باشند. شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که کارکنان آنها قادر به مقابله با چالش هایی هستند که با آنها روبرو هستند. مدیریت استعداد فرآیندی است که به شرکت ها در جذب، توسعه، ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان خوب کمک می کند.

مدیریت استعداد چیست؟

به عنوان متخصصان مشتاق منابع انسانی، ضروری است که مدیریت استعداد را به طور کامل درک کنید و در مورد آن با جزئیات بدانید. این فرآیند با شناسایی شکاف های استعداد برای حال و آینده آغاز می شود. بخش منابع انسانی باید استعدادهای مناسب را پیدا کند و آنها را به شرکت جذب کند. آنها باید از شرایط بازار آگاه باشند و چنین مزایایی ارائه دهند که امتناع از یک نامزد خوب دشوار باشد. در حین استخدام یک نفر، تیم منابع انسانی باید پتانسیل آینده آن فرد را ارزیابی کند.

شرایط بازار دائماً در حال تغییر است و این امر مستلزم داشتن آخرین مهارت های مورد نیاز برای رقابتی ماندن کارکنان است. شرکت ها باید برنامه های لازم را برای ارائه چنین قابلیت هایی به کارکنان خود اجرا کنند. بخش منابع انسانی همچنین باید اطمینان حاصل کند که کارکنان شرکت قادر به استفاده از پتانسیل کامل خود هستند. شرکت ها باید به طور مناسب به آنها پاداش دهند تا آنها را به شرکت وفادار نگه دارند. مدیریت استعداد فرآیندی است از همراهی کارکنان در طول سفر آنها در تاسیس و اطمینان از اینکه هم سازمان و هم کارکنان آن از این رابطه سود می برند.

مدیریت استعداد با استعدادیابی متفاوت است. در حالی که دومی با جذب و جذب استعدادها سروکار دارد، اولی در مورد بیرون آوردن بهترین کارمندان است. همچنین از رشد افراد در شرکت حمایت می کند و به آنها کمک می کند تا مسیرهای شغلی سودآوری ایجاد کنند. شما می توانید با شرکت در دوره گواهینامه تحصیلات تکمیلی ما در مدیریت منابع انسانی اطلاعات بیشتری کسب کنید. شما می توانید جزئیات دوره را در وب سایت ما مشاهده کنید.

استراتژی مدیریت استعداد

قبل از اینکه بتوانید این فرآیند را شروع کنید، باید یک استراتژی مدیریت استعداد روشن داشته باشید. در حین سیاست گذاری، توضیح چند نکته مهم است. ابتدا، شرکت باید اهدافی را بشناسد که به اندازه گیری موفقیت کمک می کند. همچنین باید دانست که آرزوهای شرکت و کارکنان آن چیست. مهم است که از کارکنان ستاره یک سازمان مراقبت کنیم زیرا شرکت بدون آنها نمی تواند به اهداف خود دست یابد. نکته مهم بعدی درک این موضوع است که چگونه شرکت می خواهد از نظر مدیریت منابع انسانی شناخته شود.

همه موسسات نمی خواهند به اهداف یکسانی دست یابند. برخی از شرکت ها را می توان به عنوان کارفرمایان خوب معرفی کرد. تبدیل شدن به چنین سازمانی مستلزم تلاش زیادی از سوی مدیران منابع انسانی است. اما این تصویر به جذب استعدادها از همه جا کمک می کند. این باعث می شود افراد با پیشینه های مختلف تمایل به کار در شرکت داشته باشند. برخی از شرکت ها فقط می خواهند افرادی را از یک منطقه استخدام کنند. در چنین مواردی تلاش بهتری برای تهیه چنین تجهیزاتی صورت می گیرد که به این کارکنان کمک می کند تا کار خود را به خوبی انجام دهند. مدل های مدیریت استعداد به شرکت کمک می کند تا روی اهداف خاص تمرکز کند.

در استخدام افراد خوب رقابت وجود دارد. یک برنامه مدیریت استعداد خوب به یک شرکت کمک می کند تا از بقیه بهتر عمل کند. ایجاد یک تصویر برند خوب، به دست آوردن نام به عنوان یک کارفرمای خوب و حفظ کارمندان، همه راه هایی برای جذب استعدادهای خوب به شرکت هستند. مهارت‌های مورد نیاز برای این نوع مدیریت کارکنان با فعالیت‌های منظم منابع انسانی یکسان نیست. برای بازاریابی شرکت برای کارمندان بالقوه به مهارت های تخصصی نیاز دارید. متخصصان بخش پرسنل همچنین باید بدانند که چگونه از فن آوری های مدرن مانند تجزیه و تحلیل داده ها برای بهترین استفاده از کارکنان موجود استفاده کنند.

درک فرآیند

اکنون که نحوه ایجاد یک استراتژی را دیدیم، اجازه دهید مراحل مختلف فرآیند مدیریت استعداد را بررسی کنیم. انجام صحیح مراحل منجر به اجرای موفق برنامه خواهد شد.

شناخت مدیریت استعداد و اهمیت آن

  1. طرح

در اینجا دو نوع برنامه ریزی مورد نیاز است. اول از همه باید یک طرح تجاری برای شرکت وجود داشته باشد. باید مشخص باشد که او می خواهد به چه چیزی برسد. پس از تعیین اهداف، یک طرح نیروی کار باید ایجاد شود. نیازهای نیروی کار باید شناسایی شود. مدیران منابع انسانی، با مشورت با رؤسای مشاغل مختلف، باید تصمیم بگیرند که چه مهارت هایی باید کسب شود و چه تعداد نفر با چنین مهارت هایی مورد نیاز هستند. این برنامه ریزی باید برای موفقیت تمرین بسیار دقیق انجام شود.

  1. نام تجاری و شهرت

اگر یک شرکت می خواهد افراد خوب را جذب کند، باید تصویری از یک کارفرمای خوب ایجاد کند. کارمندان بالقوه باید مطمئن باشند که پیوستن به شرکت برای شغل و آینده آنها خوب است. مردم هنگام درخواست شغل فقط به اندازه یا گردش مالی مؤسسه نگاه نمی کنند. آنها همچنین فرهنگ کار، مزایای کارکنان و فرصت های رشد را در نظر می گیرند. ایجاد شهرت برای کارمند دوست بودن یک تلاش بلند مدت است. همچنین بخشی از فرآیند مدیریت استعداد است.

  1. جذب استعدادهای خوب

اگر شرکت ها می خواهند به اهداف خود برسند، باید شکاف های موجود در نیروی کار را پر کنند. این کار را می توان با منبع یابی از منابع خارجی یا با انتخاب افراد از داخل شرکت انجام داد. تیم منابع انسانی باید هجوم خوبی از نامزدها برای انتخاب مناسب ترین افراد داشته باشد. در اینجا، استراتژی های مدیریت استعداد مانند برندسازی شرکت و ایجاد تصویری خوب از کارفرما کمک زیادی می کند. چنین شهرتی به جذب بهترین استعدادها در بازار کمک می کند. به جای اینکه مؤسسه به دنبال نامزدها باشد، آنها برای کار به شرکت مراجعه می کنند.

  1. انتخاب فرد مناسب

این برای جذب افراد جویای کار کافی نیست. شرکت باید بتواند از بین آنها مناسب ترین را انتخاب کند. این تنها استعداد و مهارت نیست که بر انتخاب تأثیر می گذارد. خیلی چیزهای دیگر، مانند پیشینه اجتماعی یک فرد، اهمیت زیادی دارد. کارمند جدید باید بتواند با محیط شرکت سازگار شود و به سرعت با فرهنگ آن سازگار شود. تیم منابع انسانی تست های مختلفی را برای ارزیابی داوطلب انجام خواهد داد. آنها می توانند از راه حل های مجهز به هوش مصنوعی برای انتخاب فرد مناسب استفاده کنند.

  1. توسعه کارکنان

روند مدرن این است که کارکنان را برای نگرش و نه فقط برای مهارت هایشان انتخاب می کنند. شرکت ها معتقدند که هر مهارتی را می توان با نگرش درست به افراد آموزش داد. علاوه بر این، در چنین مواردی، شرکت می تواند کارکنان را به مهارت های دقیق مورد نیاز برای کار مجهز کند. کارکنان جدید نیز می توانند برای مسئولیت های آینده آماده شوند. این امر وفاداری کارگران را بهبود می بخشد و حفظ را بهبود می بخشد. مدیریت استعداد همه چیز در مورد ایجاد فرصت هایی برای کارکنان برای یادگیری مهارت های جدید است. موسسات بیشتر و بیشتری به مشاغل چرخشی اعتقاد دارند تا بتوانند با موقعیت های مختلف مقابله کنند.

  1. حفظ کارکنان

یکی از وظایف مهم بخش های منابع انسانی در اکثر شرکت ها حفظ کارکنان است. وفادار نگه داشتن کارگران به شرکت آسان نیست. فرصت های زیادی برای افراد ماهر و توانمند وجود دارد. نگه داشتن آنها در شرکت و راضی نگه داشتن آنها بخش مهمی از مدیریت استعداد است. راه های زیادی وجود دارد که موسسات می توانند کارکنان خوب خود را حفظ کنند. ترفیع به موقع، افزایش حقوق، فراهم کردن فرصت های رشد و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری های مهم، همه راه هایی برای حفظ کارمندان در یک شرکت هستند. بخش منابع انسانی باید دائماً به دنبال نشانه های نارضایتی در بین کارکنان باشد.

  1. تغییر سازمان

هدف نهایی هر برنامه توسعه، تبدیل خود شرکت به یک نهاد بهتر است. این تنها زمانی می تواند اتفاق بیفتد که اعضای فردی به کارمندان بهتری تبدیل شوند. برای رسیدن به این هدف، مدیران منابع انسانی باید کارکنان را تشویق کنند تا به صورت گروهی عمل کنند. کارکنان باید احساس کنند که بخشی از یک نهاد بزرگتر هستند و مشارکت فردی آنها در رشد شرکت قابل توجه است. افسران منابع انسانی باید برنامه های جانشینی عالی برای یک سفر آرام داشته باشند.

موارد فوق فقط یک نمای کلی از فرآیند مدیریت استعداد ارائه می دهد. این به طور مفصل در برنامه درسی دوره گواهینامه تحصیلات تکمیلی ما در مدیریت منابع انسانی پوشش داده شده است. برای اطلاع از جزئیات این دوره به وب سایت ما مراجعه کنید.

چرا مدیریت استعداد مهم است؟

مدیریت استعداد فقط یک اصطلاح جدید در شیوه های منابع انسانی نیست. برای رشد شرکت ها بسیار مهم است. این یک استراتژی است که به سازمان ها کمک می کند تا بهترین استعدادها را حفظ کنند و در عین حال به رشد و توسعه آنها کمک کند. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا هر شرکتی باید این استراتژی را برای رشد خود اجرا کند.

شناخت مدیریت استعداد و اهمیت آن

جذب بهترین استعدادها

همه شرکت ها می خواهند بهترین دست ها را از بازار استخدام کنند. این امر به بهبود راندمان کاری و در نتیجه سودآوری سازمان کمک می کند. اما همه شرکت ها نمی توانند بهترین افراد را جذب کنند. این به این دلیل است که آنها هیچ برنامه سیستماتیکی برای جذب نامزدهای بسیار ماهر اجرا نکرده اند. مدیریت استعداد شرکت ها را قادر می سازد تا استراتژی ای ایجاد کنند که بهترین استعدادها را برای درخواست شغل در آنجا ترغیب کند. این به مؤسسه وجهه یک کارفرمای خوب می دهد. تصویر برند شرکت نیز به میزان قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

کارکنان را با انگیزه نگه می دارد

یک استراتژی خوب مدیریت استعداد به حفظ انگیزه کارکنان کمک می کند. مطالعات ثابت کرده اند که فقط پول نیست که کارمندان را برای مدت طولانی در یک شرکت نگه می دارد. آنها باید برای کار سخت و کمک به پیشرفت سازمان انگیزه داشته باشند. پاداش دادن به آنها برای کار خوبشان راهی عالی برای حفظ انگیزه آنهاست. آموزش منظم برای آماده نگه داشتن کارکنان برای چالش های آینده باعث می شود آنها احساس کنند که شرکت به توسعه شخصی آنها علاقه مند است. مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مهم نیز کمک می‌کند تا کارکنان در مورد کارشان مشتاق نگه دارند.

در دسترس بودن منابع

داشتن منابع نیروی انسانی مناسب برای نیازهای در حال تغییر یک شرکت می تواند برای مدیران منابع انسانی یک کار دلهره آور باشد. بازار در حال رقابتی شدن است و این امر بر شرکت فشار می آورد تا راه های جدیدی برای جذب مشتری بیابد. برای رسیدن به این هدف، شرکت باید کارکنانی داشته باشد که در ارائه محصولات و ویژگی های نوآورانه مهارت داشته باشند. هر بار که به یک مهارت جدید نیاز است، پیدا کردن افراد جدید از خارج دشوار است. به همین دلیل است که شرکت ها باید مدیریت استعداد را اجرا کنند، جایی که به کارکنان آموزش مداوم برای کسب مهارت های جدید ارائه می شود.

برنامه ریزی جانشینی

با وجود تمام تلاش ها، شرکت ها همچنان کارکنان خوب خود را از دست می دهند. کسانی هم هستند که با رسیدن به سن بازنشستگی ترک می کنند. شرکت نباید برای یافتن جایگزین مناسب برای چنین افرادی متضرر شود. این از نظر رهبری و پست های کلیدی بسیار مهم است. از دست دادن یک فرد چند ماهه می تواند منجر به افزایش هزینه ها شود زیرا همان شغل باید به چندین کارمند واگذار شود. یک برنامه مدیریت استعداد خوب در چنین مواقعی کمک خواهد کرد زیرا شامل آموزش مداوم در مهارت های متعدد و چرخش شغلی است. این شرکت افرادی خواهد داشت که می توانند فوراً پست های مهمی را تصاحب کنند.

رضایت مشتری بهتر

مدیریت استعداد فقط به کارکنان وفادار و یک شرکت در حال رشد منجر نمی شود. نتیجه نهایی این استراتژی، رضایت بهتر مشتری است. وقتی کارمندان یک شرکت کارآمدتر باشند، محصولات بهتر خواهند بود. زمانی که یک کارمند به مهارت های متعدد مجهز شود، فرد می تواند نیازهای متنوع مشتریان را برآورده کند. نتیجه این است که مشتریان برای رفع نیازهایشان باید با افراد کمتری سروکار داشته باشند. زمانی که سازمان مشتریان راضی بیشتری داشته باشد، به طور خودکار منجر به درآمد بیشتر و سود بهتر خواهد شد. این به نوبه خود به مؤسسه کمک می کند تا کارکنان خود را راضی نگه دارد.

اجرای این استراتژی مزایای زیادی دارد که هر متخصص منابع انسانی باید در مورد آن با جزئیات بداند. شما می توانید همه چیز را در مورد مدیریت استعداد در دوره گواهینامه کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی بیاموزید. برای اطلاع از جزئیات این برنامه به وب سایت مراجعه کنید.

پایان

ما می دانیم که حفظ کارکنان چقدر برای رشد و توسعه یک شرکت مهم است. وقتی کار خسته کننده و کمتر چالش برانگیز می شود، کارمندان کار خود را ترک می کنند. مدیریت استعداد کارکنان را با مهارت های جدید مجهز می کند و آنها را برای رویارویی با چالش های جدید آماده می کند. این به شرکت ها کمک می کند تا پروژه های جدید را شروع کنند و سود بهتری کسب کنند. کارکنان نیز از رشد شغلی خود لذت می برند و به ترک سازمان فکر نمی کنند.