منو سایت

چارچوب مدیریت محصول که هر PM باید بداند

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ


هر سازمانی که بر ارائه محصولات جدید که نیازهای مشتری را برآورده می کند متمرکز است باید از مدیریت محصول استفاده کند. این عملکردی است که به شرکت ها کمک می کند تا بهترین محصولات ملموس یا ناملموس را توسعه دهند. این فرآیندی است که به شرکت ها کمک می کند تا به طور کامل بر روی محصول و مشتریان خود تمرکز کنند. مدیریت محصول با شناسایی نیازهای مشتری و عرضه محصول در بازار آغاز می شود. این امر تا پایان عمر محصول ادامه دارد. چارچوب مدیریت محصول اجزای مهم این فرآیند

درک چارچوب مدیریت محصول

اکثر شرکت ها روش منحصر به فرد خود را برای توسعه، راه اندازی و مدیریت یک محصول دنبال می کنند. تمام فرآیندها باید به صورت سیستماتیک انجام شوند تا به اهداف خود دست یابند. به همین ترتیب، مدیران محصول نیز باید به طور سیستماتیک کار کنند تا شرکت بتواند محصولاتی را برای رسیدن به اهداف خود توسعه دهد. چنین روش هایی به عنوان شناخته شده است چارچوب مدیریت محصول، آنها به بهینه سازی زمان لازم برای توسعه چیزی کمک می کنند. اکثر این فریم ورک‌ها مراحل یکسانی را دنبال می‌کنند، حتی اگر دنباله یکسانی را دنبال نمی‌کنند.

چارچوب مدیریت محصول را می توان در دوره Advanced Executive Certificate in Product Management بهتر درک کرد. کسانی که مایل به تبدیل شدن به یک مدیر محصول هستند می توانند از وب سایت ما دیدن کنند تا درباره دوره و آنچه ارائه می دهد بیشتر بدانند.

مراحل مدیریت محصول

مراحل مدیریت محصول

نیازهای مشتری را شناسایی کنید

این اولین گام در هر فرآیند توسعه محصول است. مشتری قبل از توسعه محصول باید بداند که مشتری چه می خواهد. این را می توان با نظارت بر رفتار آنها به صورت آنلاین در کانال های مختلف درک کرد. شرکت‌ها همچنین می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و نظرسنجی‌هایی را برای دانستن نقاط دردشان و پیشرفت‌هایی که می‌توان در محصول انتظار داشت انجام دهند. همچنین مهم است که یک تجزیه و تحلیل رقبا انجام دهید تا بفهمید آنها چه چیزی را ارائه می دهند و چه ویژگی های دیگری را می توانید در محصول قرار دهید.

دیدی برای حل مسئله ایجاد کنید

هنگامی که مشکل را درک کردید، زمان آن است که یک راه حل ایجاد کنید. فرد باید یک چشم انداز ایجاد کند و آن را با دیگران در تیم به اشتراک بگذارد. این روایت است که توضیح می دهد که چگونه شرکت محصول را تولید خواهد کرد. این امر قبل از ساخت محصول ضروری است. این یک گام مهم در همه است چارچوب مدیریت محصول که به شما و تیم کمک می کند تا استراتژی محصول را شکل دهید. مهمترین جنبه این مرحله ایجاد طرحی است که در نگاه اول مشتری را تحت تاثیر قرار دهد.

یک نقشه راه ایجاد کنید

هنگامی که چشم انداز نهایی شد، گام بعدی باید تهیه نقشه راه باشد. در این مرحله از زمان لازم است که یک نقشه راه بدون ویژگی مبتنی بر موضوع داشته باشیم. وقتی تیم یک نقشه راه با ویژگی ها ایجاد می کند، خطر داشتن یک نقشه راه مبتنی بر ویژگی را به جای یک نقشه راه مبتنی بر چشم انداز دارد. یک نقشه راه بدون ویژگی مبتنی بر موضوع از چشم انداز و استراتژی شرکت پشتیبانی می کند. در کنار آن، ایجاد اهداف مشخص و قابل اندازه گیری نیز خوب است که به حفظ تیم در مسیر کمک می کند.

ویژگی های محصول را اولویت بندی کنید

اکنون زمان اولویت بندی بر اساس ویژگی هایی است که بیشترین تأثیر را بر اهداف استراتژیک شرکت خواهد داشت. این می تواند بسیار چالش برانگیز باشد زیرا در اینجا است که تیم محصول مجبور می شود درخواست های سهامداران یا مشتریان را رد کند. ممکن است یک محصول همه ویژگی ها را نداشته باشد و شما مجبور باشید آنها را کاهش دهید. در این مرحله چارچوب مدیریت محصول، می توان از مدل درختی برای گنجاندن یا کنار گذاشتن ویژگی های نشان داده شده توسط برگ ها استفاده کرد.

تحویل محصول و تجزیه و تحلیل داده ها

این آخرین مرحله از فرآیند است. در این مرحله، PM وظیفه طراحی و ساخت محصول را به تیم محول می کند. پس از تکمیل آن، محصول مورد بررسی قرار می گیرد و برای مصرف عمومی عرضه می شود. شما باید روشی برای دریافت بازخورد از مشتریان ایجاد کنید. ارتباط با آنها در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای دریافت بازخورد فوری است. KPI ها را با استفاده از مدرن ترین ابزارهای تحلیلی شناسایی و اندازه گیری کنید.

می‌توانید در دوره آموزشی گواهینامه اجرایی پیشرفته در مدیریت محصول درباره مراحل مختلف بیشتر بدانید. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره ما و نحوه سودمندی آن برای مدیران محصول مشتاق از وب سایت بازدید کنید.

همچنین بخوانید: مدیریت محصول: راهنمای مبتدیان

مهمترین چارچوب مدیریت محصول

مهمترین چارچوب مدیریت محصول

  1. حداقل محصول قابل دوام

این روش توسعه محصول بر یادگیری در حین توسعه محصول جدید تأکید دارد. به آن چارچوب توسعه نرم افزار ناب نیز گفته می شود. هدف این است که محصولی ایجاد کنیم که مشکل اصلی را حل کند اما ویژگی ها یا عملکرد زیادی را ارائه نکند. این یک راه خوب برای آزمایش بازار و مشاهده واکنش مشتریان به یک ایده جدید است. به جمع آوری بازخوردها و کار روی آنها برای بهبود مورد کمک می کند.

  1. به عقب کار می کند

همانطور که از نام آن پیداست، این یکی از آنهاست چارچوب مدیریت محصولس که در پایان شروع می شود. تیم محصول محصولی را متصور است که می تواند به حل مشکلات مشتریان کمک کند. آنها بیانیه مطبوعاتی منتشر می کنند که محصول و در دسترس بودن قریب الوقوع آن را توصیف می کند. همچنین به مشتریان می گوید که چه ویژگی های اضافی را می تواند نسبت به ویژگی های ارائه شده توسط رقبا ارائه دهد. این روشی برای ارزیابی تأثیر بر مشتریان و اطمینان از ارزش ساختن محصول است.

  1. چارچوب های ستاره شمالی

Dimension این چارچوب را معرفی کرد. یکی از چارچوب مدیریت محصول که فقط بر متریک ستاره شمالی تمرکز دارد. این معیار به عنوان معیاری توصیف می شود که ارزش اصلی محصول شما را به مشتریان ارائه می دهد. این معیار با ورودی های کلیدی تکمیل می شود که به هدایت آن کمک می کند. هدف این است که در هر اقدامی که برای ایجاد یک محصول برای تیم انجام می دهند، بر این ورودی های کلیدی تأکید شود.

  1. نمودار مدل کسب و کار

در این روش کاملاً مشخص است که تیم محصول چگونه قرار است ارزش آفرینی کند. همچنین به کوتاه کردن چرخه توسعه محصول کمک می کند. این چارچوب به ذینفعان دید واضحی از تمام نکات استراتژیک مهم برای عرضه محصول به بازار می دهد. همچنین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مدل‌های کسب‌وکار خود را بهتر درک کرده و توضیح دهند. اغلب با مدل های دیگری مانند Canvas Value Proposition استفاده می شود.

  1. کاری که باید انجام شود

یکی از چارچوب مدیریت محصول جایی که مشتری به جای افراد بر روی سناریوها متمرکز است. می بینید که تمرکز از محصول به مشتری تغییر می کند. محصول باید بتواند نیازهای مشتریان را در سناریوهای مختلف برآورده کند. به عنوان مثال، یک مشتری ممکن است بخواهد در راه رسیدن به دفتر یک لقمه سریع بگیرد. هدف این است که فضایی ایجاد شود که بتواند غذاهای سریعی را ارائه دهد که می توان در حین رانندگی به محل کار میل کرد.

  1. درخت راه حل فرصت

ترزا تورس این چارچوب را توسعه داده است و این یک توصیف بصری از چگونگی هدف یک شرکت برای دستیابی به هدف مورد نظر با محصول است. فرآیند جستجو در این چارچوب بسیار ساده است. این امر یافتن راه حل های مناسب برای مشکلات مختلف را آسان می کند. فرصت های موجود در این روش نیز به وضوح قابل مشاهده است. این روش به اولویت بندی فرصت ها کمک می کند. تیم های محصول می توانند تصویر بزرگ را ببینند و در مورد همه تصمیمات به درستی فکر کنند.

  1. امتیاز دهی اثر وزنی

این یک چارچوب مدیریت محصول است که می باشد در بین مدیران محصول بسیار محبوب است. در این روش افسران امکانات را با توجه به اهمیت آنها رتبه بندی می کنند. این تیم معیارهای کلیدی را شناسایی کرده و بر اساس اهمیت هر یک از آنها به صورت درصدی وزن تعیین می کند. بر این اساس به هر ابتکار امتیازی تعلق می گیرد و بر اساس آن رتبه بندی می شود.

  1. ترجیح برنج

این نام مخفف Reach Impact Confidence and Effort است. تیم Intercom این مدل را زمانی توسعه دادند که نتوانستند از هیچ یک از روش های موجود برای ارزیابی یک محصول استفاده کنند.

دسترسی – به تعداد دفعاتی اشاره دارد که افراد در یک دوره خاص به دانش درباره یک محصول رسیده اند.

تأثیر – این تعداد افرادی است که احتمالاً محصول را در مدت زمان مشابه خریداری می کنند.

اطمینان – داده های فوق با مطالعه و تجزیه و تحلیل داده های موجود به دست می آیند. شما باید اعتقاد خود را به ارقام بالا در نظر بگیرید. به صورت درصد نشان داده شده است.

تلاش – این نشان دهنده تلاشی است که تیم باید برای دستیابی به دسترسی و تأثیر ذکر شده در بالا انجام دهد. این شامل هزینه محصول می شود.

  1. سرعت طراحی

یکی از چارچوب مدیریت محصول جایی که شرکت قصد دارد تا حد امکان ریسک مربوط به عرضه محصول را به حداقل برساند. این یک فرآیند پنج مرحله ای است. تیم ها برای درک نیازهای مشتری و طراحی محصولات گرد هم می آیند. سپس یک نمونه اولیه می سازند و ویژگی های آن را تایید می کنند. این محصول تنها پس از بررسی دقیق تمام جوانب وارد بازار می شود. این خطر را به حداقل می رساند.

  1. نقشه سفر مشتری

این روش مبتنی بر مطالعه تجربه مشتری است. این تیم درک می کند که چگونه یک مشتری از یافتن نیازهای خود تا خرید آنها سفر می کند. آنها را از افکار مشتریان هنگام خرید کالا مطلع می کند. چنین بینش هایی به تیم محصول کمک می کند تا محصول را مطابق با رفتار مشتری طراحی کند. یکی از چارچوب مدیریت محصول کسانی که شانس بیشتری برای رفع نیازهای مشتریان دارند.

  1. مدل کانو

این روش برگرفته از ایده های پروفسور ژاپنی نوریاکی کانو است. این مدل به شناسایی ویژگی‌هایی کمک می‌کند که مشتریان آن‌ها را بیشتر هیجان‌انگیز می‌دانند. تیم می تواند دریابد که محصول چقدر نیازهای مشتری و سطح رضایت مشتری را برآورده می کند. این در هنگام تلاش برای اولویت بندی ویژگی های یک محصول بسیار مفید است. همچنین به شما کمک می کند تا ببینید ویژگی ها چگونه با هزینه مقایسه می شوند.

  1. Spotify Squad

یکی از چارچوب مدیریت محصول که به موفقیت Spotify کمک کرد. در این مدل، تیم‌های مختلفی منصوب می‌شوند و بر روی نتایجی که فکر می‌کنند برای مشتری ارزشمندتر است، کار کنند. از آنها کار خاصی خواسته نمی شود. تیم ها باید ویژگی هایی را که می خواهند روی آنها کار کنند انتخاب کنند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که کار آنها با اهداف شرکت هماهنگ است.

  1. طرح اصل

GIST مخفف اهداف، ایده ها، مراحل پروژه ها و وظایف است. این روش به جای ارائه راه حل، بر دستیابی به اهداف متمرکز است. اهداف نشان دهنده هدفی است که یک محصول باید به آن برسد. ایده ها آنهایی هستند که توسط تیم از جلسات طوفان فکری ایجاد می شوند. همه ایده ها یادداشت می شوند و محدودیتی برای تعداد ایده ها وجود ندارد. پروژه های فاز ایده هایی هستند که اولویت بندی می شوند و به فازهایی تقسیم می شوند که می توان آنها را آزمایش کرد. اقدامات، مراحلی هستند که به رسیدن به هدف کمک می کنند.

  1. 3 ستون محصول

یکی از چارچوب مدیریت محصول که دارای سه قسمت است. با کشف محصول که بر اساس نیازهای مشتری و محیط رقیب است شروع می شود. بخش دوم برنامه ریزی محصول است. این مرحله شامل ایجاد چشم انداز و طراحی محصول است. این مرحله همچنین شامل تهیه نقشه راه برای توسعه محصول است. این چارچوب توسط مرحله نهایی که توسعه محصول است تکمیل می شود. این شامل آزمایش محصول با مشتریان نیز می شود.

  1. الماس دوتایی

چهار مرحله در دو بخش وجود دارد. اولین الماس یا قطعه تماماً در مورد درک مشکل یا نیاز مشتری است. بخش دوم یافتن راه حلی برای مشکل است. مرحله دوم در بخش اول، درک و تعریف مسئله است. دو مرحله دیگر کاوش و ایجاد یک راه حل است. طرفداران این روش ادعا می کنند که تقریباً می توان از آن برای تمام محصولات و راه حل های جدید استفاده کرد.

مختلف دیگر چارچوب مدیریت محصول طراحی و پیشنهاد شده توسط متخصصین این حوزه. می توانید در دوره Advanced Executive Executive Certificate in Product Management در مورد آنها بیشتر بدانید. این دوره به صورت آنلاین ارائه می شود و می توانید با مراجعه به وب سایت ما از جزئیات آن مطلع شوید.

همچنین بخوانید: چگونه مدیر محصول بهتری باشیم: 10 نکته

پایان

چارچوبی که یک شرکت باید استفاده کند بستگی به راه حلی دارد که به دنبال آن هستند. تقریبا تمام موارد فوق چارچوب مدیریت محصول می توان از آن برای تولید یک یا چند محصول استفاده کرد. تصمیم برای استفاده از یک محصول خاص بر عهده مدیران شرکت و مدیر محصول است. آنچه مهمتر است اجرای صحیح آنها و اطمینان از همسویی آنها با اهداف سازمان است.

اطلاعات بیشتر :

مراحل و نمونه هایی از چرخه عمر محصول چیست؟

راهنمای ایجاد یک استراتژی محصول عالی

مراحل ایجاد یک استراتژی موفقیت آمیز ورود به بازار

7 مرحله پویا از فرآیند توسعه محصول عصر جدید

دلایل تنوع محصول چیست؟ دلیل و علت