منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • چگونه یک استراتژی زنجیره تامین پیشرفته طراحی کنیم؟

چگونه یک استراتژی زنجیره تامین پیشرفته طراحی کنیم؟

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ


شنیدن بحث شرکت‌ها درباره استراتژی زنجیره تامین برای کاهش هزینه‌ها و بهبود سود رایج است. این اصطلاح ممکن است برای افرادی که در این زمینه نیستند جدید باشد. اما این چیزی است که هر شرکتی می خواهد آن را اجرا کند. داشتن استراتژی مناسب برای تامین و تامین کالا می تواند تفاوت زیادی در سود شرکت و رضایت مشتری ایجاد کند. اما قبل از اینکه به معنای آن نگاه کنیم، درک مدیریت زنجیره تامین ضروری است. برای یک شرکت مهم است که به اهداف خود برسد.

درک مدیریت زنجیره تامین

SCM برای پاسخگویی به تقاضاهای بازار

مدیریت جریان کالا، اطلاعات و پول در یک شرکت است. مدیریت زنجیره تامین با برنامه ریزی برای تقاضا آغاز می شود. یک شرکت ابتدا باید بداند که چه مقدار کالای نهایی در یک دوره خاص مورد نیاز است. اطلاعات باید به طور مداوم از بازار به تیم تولید جریان یابد. بر اساس این اطلاعات، شرکت برای تولید کالا یا خدمات برنامه ریزی خواهد کرد. فرآیند مدیریت زنجیره تامین استراتژیک تضمین می کند که شرکت قادر به پاسخگویی به تقاضاهای بازار است. کمبود یا مازاد موجودی می تواند بر امور مالی و اعتبار سازمان تأثیر بگذارد.

خرید مواد اولیه

SCM به بخش فروش محدود نمی شود. برنامه ریزی و تهیه مواد اولیه نیز در این زمینه قرار دارد. پرسنل زنجیره تامین نیز منابع مواد خام را شناسایی کرده و حمل و نقل مناسب را برای رسیدن به شرکت ترتیب می دهند. در دسترس بودن به موقع مواد اولیه برای پاسخگویی به تقاضای بازار ضروری است. شرکت نیز باید آنها را با چنین قیمتی خریداری کند که سودآوری آن را افزایش دهد. در اینجا نیز اطلاعات بلادرنگ برای جلوگیری از کمبود یا در دسترس نبودن مواد خام بسیار مهم است. یک استراتژی زنجیره تامین خوب تضمین می کند که هیچ گلوگاهی در این فرآیند وجود ندارد.

مدیریت انبار

یکی دیگر از اجزای مهم زنجیره تامین، ذخیره سازی است. هم مواد اولیه و هم کالاهای نهایی باید به درستی ذخیره شوند. شرکت باید فضای کافی برای نگهداری کالا داشته باشد تا به راحتی خارج شود. همه این موارد برای شرکت هزینه دارد. بنابراین باید اطمینان حاصل شود که فقط مقدار مورد نیاز در هر نقطه از زمان ذخیره می شود. انبارها نیز باید برای حمل و نقل به راحتی در دسترس باشند. یک استراتژی زنجیره تامین مناسب برای جلوگیری از اتلاف و زیان مورد نیاز است.

لجستیک

لجستیک بخش مهم دیگری از زنجیره تامین است. شرکت ها باید بتوانند مواد خام را از منبع خود به موقع بیاورند. سازمان نیز باید این کار را از نظر اقتصادی انجام دهد تا بهای تمام شده محصول را کاهش دهد و سودآوری را بهبود بخشد. ترتیب حمل و نقل برای کالاهای نهایی از اهمیت بیشتری برخوردار است. با رقابت زیاد، محصولات باید به موقع و در شرایط خوب به دست مشتریان برسند. هرگونه تأخیر در رسیدن کالا به مشتریان ممکن است نام بدی را برای شرکت به همراه داشته باشد. یافتن امکانات حمل و نقل ایده آل بخشی از استراتژی زنجیره تامین هر شرکت است.

جریان اطلاعات

آخرین اما مهمترین عنصر در زنجیره تامین اطلاعات است. جریان منظم اطلاعات در هر دو جهت برای عملکرد صحیح شرکت ضروری است. شرکت ها برای برنامه ریزی تولید خود باید آخرین اطلاعات در مورد تقاضاهای بازار را داشته باشند. این داده ها باید از قبل برای برنامه ریزی منابع مواد اولیه و تولید در دسترس باشد. اطلاعات در مورد در دسترس بودن یا کمبود مواد خام نیز مهم است. این به برنامه ریزی برای خرید این اقلام کمک می کند. استفاده از آخرین فناوری برای جمع آوری و انتقال داده ها بخش مهمی از استراتژی زنجیره تامین است.

اکنون که در مورد زنجیره تامین و اهمیت آن برای عملکرد یک شرکت می دانیم، زمان آن رسیده است که ببینیم استراتژی زنجیره تامین چیست و چگونه به مدیریت کارآمد فرآیند کمک می کند. متخصصان زنجیره تامین آینده با پیوستن به گواهی پیشرفته ما در Ops، SCM و PM سود زیادی خواهند برد. با مراجعه به سایت Edureka اطلاعات بیشتری در مورد این دوره کسب خواهید کرد.

استراتژی زنجیره تامین چیست؟

استراتژی زنجیره تامین توضیح می دهد که چگونه یک شرکت مواد خام را وارد کرده و کالاهای نهایی را برای مشتریان خود ارسال می کند. هدف این استراتژی کاهش هزینه ها و بهبود سود در هر جنبه از زنجیره تامین است. هنگام برنامه ریزی، سازمان ها باید به تمام اجزای زنجیره تامین نگاه کنند. در یک بازار بسیار نوسان، داشتن یک استراتژی صحیح به یک واحد کمک می کند تا تمام موجودیت های زنجیره تامین را به طور کارآمد مدیریت کند. یکی دیگر از اهداف مهم این تمرین رضایت مشتری است. هر شرکتی باید استراتژی خود را بر اساس عوامل بیرونی و داخلی تدوین کند.

شرکت های بزرگ و کوچک به مدیریت استراتژیک زنجیره تامین نیاز دارند زیرا به آنها کمک می کند تا خواسته های مشتری را برآورده کنند. زمانی که شرکت بتواند مشتریان را راضی نگه دارد، به طور خودکار شهرت خوبی در بازار ایجاد می کند. این کار باعث افزایش کسب و کار می شود و سود نیز بالاتر خواهد بود. یکی دیگر از دلایل نیاز یک شرکت به چنین استراتژی این است که می تواند تا حد زیادی عدم اطمینان را کاهش دهد و در نتیجه از ضرر جلوگیری کند. داشتن اطلاعات بلادرنگ بخشی از استراتژی است و به شرکت کمک می کند تا تولید خود را برای رفع نیازهای در حال تغییر بازار برنامه ریزی کند. چنین اطلاعاتی همچنین به تنظیم ویژگی های محصول مطابق با ترجیحات مشتری کمک می کند.

مراحل حیاتی در ایجاد یک استراتژی زنجیره تامین پیشرفته

چگونه یک استراتژی زنجیره تامین پیشرفته طراحی کنیم؟

هنگام ایجاد یک استراتژی زنجیره تامین، شرکت ها باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرند. شرکت‌ها می‌توانند بهترین استراتژی‌ها را با بررسی این مؤلفه‌ها و نحوه ارتباط آنها با عملکرد کلی شرکت طراحی کنند.

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار را می توان به عنوان روشی برای استفاده از شایستگی های اصلی یک شرکت برای دستیابی به اهداف تعریف کرد. استراتژی زنجیره تامین باید بر این اساس تنظیم شود. باید از فعالیت هایی که به دستیابی به اهداف شرکت کمک می کنند حمایت کند. برای برخی از شرکت ها، هدف ارائه یک محصول کم هزینه به بازار است. در چنین مواردی، تمام فعالیت های زنجیره تامین باید بر کاهش هزینه ها متمرکز شود. نهادهای مختلفی در زنجیره با پتانسیل کاهش هزینه ها وجود دارد.

نیازهای مشتری

یک استراتژی زنجیره تامین خوب حداکثر اهمیت را به نیازهای مشتری می دهد. تا زمانی که یک شرکت آنچه را که مشتری می خواهد ارائه ندهد، راهی برای فروش محصولات خود ندارد. سازمان باید نیازهای مشتریان خود را با توجه به کیفیت، قیمت، بسته بندی و تحویل درک کند. همه این عوامل باید در هنگام ایجاد یک استراتژی در نظر گرفته شود. بخش‌های مختلف مشتریان ممکن است به رویکردهای لجستیکی متفاوتی نیاز داشته باشند. یکی دیگر از عوامل موثر بر رضایت مشتری، در دسترس بودن است. یک شرکت باید شبکه ای از توزیع کنندگان را برای همه مشتریان خود برنامه ریزی کند.

نگاه در داخل

در حالی که توجه به نیازهای مشتریان مهم است، تجزیه و تحلیل قابلیت های داخلی شرکت نیز به همان اندازه مهم است. قبل از تدوین استراتژی زنجیره تامین، سازمان ها باید به شکاف های بین الزامات فعلی و آینده و در دسترس بودن واقعی نگاه کنند. این می تواند در دسترس بودن محصول، مدیریت موجودی، توسعه محصول، تقاضا، شکاف عرضه و غیره باشد. استراتژی باید شامل واگرایی ها باشد و یک برنامه روشن برای پر کردن شکاف ها داشته باشد. در حین انجام تجزیه و تحلیل، لازم است چالش های فعلی و آینده جهانی شدن که ممکن است بر عملکرد شرکت تأثیر بگذارد، در نظر گرفته شود.

به رقبا نگاه کنید

هنگام برنامه ریزی مدیریت زنجیره تامین خود، بسیار مهم است که ببینید رقبا چه می کنند. تماشای نحوه عملکرد آنها بینش ارزشمندی در مورد اینکه چگونه می توانید مشتریان خود را جلب کنید به شما می دهد. این امر هم برای تجارت و هم برای زنجیره تامین صادق است. درک اینکه چگونه یک رقیب می تواند هزینه های حمل و نقل را کاهش دهد می تواند به شما کمک کند محصول خود را با قیمت کمتری بفروشید. گاهی اوقات جدا کردن چیزی از رقبایتان به شما کمک می کند تا مشتریان را خوشحال کنید. استراتژی زنجیره تامین شما باید با در نظر گرفتن رقبای شما طراحی شود.

تکنولوژی مدرن را در خود جای دهد

فن آوری های جدید برای مدیریت زنجیره تامین هر روز در حال توسعه است. اتخاذ راه حل های نرم افزاری مدرن می تواند به کاهش دخالت انسان در فرآیند کمک کند. این باعث کاهش هزینه و بهبود کارایی می شود. برنامه های نرم افزاری برای پیش بینی فروش، شرکت را قادر می سازد تا ایده دقیق تری از فروش آینده داشته باشد. سیستم مدیریت موجودی از ذخیره بیش از حد موجودی جلوگیری می کند. سیستم های مدیریت حمل و نقل وجود دارد که به یافتن سریع ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر به مقصد کمک می کند. گنجاندن نرم افزار CRM شرکت را قادر می سازد تا به مشتریان بهتر رسیدگی کند و به حفظ موجودی بهینه کمک می کند.

آماده شدن برای ریسک

یک شرکت ممکن است با خطرات مختلفی روبرو شود که بر عملکرد و سودآوری آن تأثیر می گذارد. این ریسک ها به صورت نوسانات بازار هستند. افزایش یا کاهش ناگهانی تقاضا احتمالاً بر عملیات تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است پیش بینی اشتباه باشد. ورود یک رقیب جدید بر فروش شرکت تأثیر می گذارد. در طرف تامین کننده، کمبود ممکن است منجر به افزایش قیمت مواد خام شود. کیفیت آنها ممکن است از عرضه ای به عرضه دیگر تغییر کند. استراتژی زنجیره تامین همچنین باید شامل راه حل هایی برای مدیریت چنین خطراتی و کاهش تاثیر آنها بر عملکرد شرکت باشد.

قابلیت های جدید زنجیره تامین

آیا یک شرکت باید همان استراتژی زنجیره تامین را در آینده دنبال کند؟ در حالت ایده آل، این برنامه ها برای سه سال آینده آماده می شوند. اما این بدان معنا نیست که نباید تغییری در زنجیره تامین ایجاد شود. کمیته جداگانه ای باید برای بررسی قابلیت های جدید تشکیل شود که می تواند به کاهش زیان و بهبود سودآوری کمک کند. این باید شامل کارکنان تمام بخش های شرکت باشد. اطلاعاتی که آنها جمع آوری می کنند می تواند برای بررسی قابلیت های زنجیره تامین فعلی استفاده شود. این به تصمیم گیری در مورد تغییراتی که باید برای عملکرد بهتر انجام شود کمک می کند.

نیازهای نیروی انسانی

اجرای طرح مدیریت زنجیره تامین استراتژیک به ساختار سازمانی متفاوتی نیاز دارد. ممکن است به افراد بیشتری نیاز باشد یا برخی از کارکنان ممکن است نیاز به انتقال از یک بخش به بخش دیگر داشته باشند. توسعه یک زنجیره تامین جدید و مدیریت آن قطعا به مهارت های بیشتری نیاز دارد. کسانی که این استراتژی را اجرا می کنند باید به مهارت های موجود در شرکت نگاه کنند. آنها همچنین باید برای آموزش افراد در مهارت های جدید مورد نیاز برای مدیریت کارآمد زنجیره تامین برنامه ریزی کنند. شرکت باید برای نیازهای نیروی کار اضافی برنامه ریزی کند و بخش منابع انسانی باید فرآیند استخدام آنها را آغاز کند.

KPI های جدید را توسعه دهید

زمانی که قرار است کارایی های متفاوتی در زنجیره تامین وجود داشته باشد، طبیعی است که شاخص های عملکرد نیز باید تغییر کنند. این شرکت برای ارزیابی افرادی که استراتژی زنجیره تامین جدید را اجرا می کنند، نیاز به توسعه KPI های جدید دارد. الگوهای رفتاری جدید مورد نیاز برای همگام شدن با تغییرات باید به شدت اجرا شوند تا شرکت به سرعت به سمت موقعیت مطلوب در آینده حرکت کند. بخش منابع انسانی باید به شاخص‌های عملکردی که معمولاً برای مدیریت زنجیره تأمین استفاده می‌شود نگاه کند و از آنها برای ارزیابی استفاده کند.

همکاری همه بخش ها

اجرای استراتژی زنجیره تامین جدید یک فعالیت عمده است که به حمایت هر بخش در شرکت نیاز دارد. مدیریت ارشد نیز باید اهمیت را درک کرده و منابع لازم را برای اجرای تغییرات فراهم کند. تیم استراتژیک باید مزایای این روش جدید مدیریت زنجیره تامین را برای شرکت به مدیران ارشد جلب کند. برای تیم مفید است که افراد از همه بخش‌ها داشته باشند تا بتوانند بر رهبران کسب‌وکار تأثیر بگذارند تا به ایجاد تغییر کمک کنند. به‌روزرسانی‌های منظم باید به همه ذینفعان درباره پیشرفت تغییر ارائه شود.

موانع اجرای هموار استراتژی زنجیره تامین

  1. افراد سازمان نیاز به استراتژی جدید یا مزایای آن را درک نمی کنند.
  2. مدیریت بر استراتژی های بلند مدت تمرکز نمی کند و بیشتر بر راه حل های کوتاه مدت تمرکز می کند.
  3. انگیزه های خودخواهانه دیگران که با استراتژی جدید زنجیره تامین همخوانی ندارد.
  4. شرکت زمان، تلاش یا پول مورد نیاز برای اجرای طرح یا حفظ آن را اختصاص نمی دهد.
  5. عدم ارتباط بین اعضای تیم و ذینفعان.

ما در بالا نگاه می کنیم که چگونه برنامه را اجرا کنیم و چه تلاش هایی باید انجام شود. با پیوستن به برنامه ما برای گواهی پیشرفته در Ops، SCM و PM، فرآیند را با جزئیات بدانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره به وب سایت مراجعه کنید.

نتیجه

از موارد فوق واضح است که یک استراتژی زنجیره تامین جدید از همه جنبه ها به نفع شرکت است. همچنین به کارکنان این فرصت را می دهد تا مهارت های جدید را بیاموزند و به سمت مشاغل چالش برانگیزتر حرکت کنند. اهداف شرکت هر چه باشد، یک زنجیره تامین خوب برای دستیابی به آنها و حرکت در آن جهت ضروری است. اجرای یک طرح جدید به شرکت فرصتی می دهد تا قابلیت های زنجیره تامین مدرن را بررسی کند و آنها را برای سود بهتر بکار گیرد.